Zapisz się do newslettera
Czym tak właściwie jest ESG?
ESG to skrót, który wziął się od trzech angielskich słów - Environmental, Social oraz Governance, kolejno oznaczających środowisko, społeczność oraz zarządzanie. Kryją się za nim kryteria, które wskazują na działania firmy w zakresie jej wpływu na środowisko, relacji z ludźmi (pracownikami, klientami, ale też chociażby dostawcami), ale też jakość zarządzania. Zainteresowanie konceptem odpowiedzialnego prowadzenia firm rośnie od wielu lat i można się spodziewać, że trend będzie się utrzymywał.
Jakie są przykładowe działania w ramach ESG?
Firmy, które chcą podążać za praktykami ESG muszą realizować działania w trzech wskazanych zakresach. Jeśli chodzi o środowisko, nacisk kładziony jest na zmniejszanie emisji gazów cieplarnianych, gospodarkę wodną czy gospodarkę odpadami. W kontekście działań społecznych, liczy się troska o bezpieczeństwo i zdrowie w pracy, pozytywną atmosferę, równość płci i różnorodność. Jeśli zaś chodzi o zarządzanie, tutaj znaczenie ma transparentność finansowa oraz etyka biznesu. Im więcej pozytywnych rzeczy dzieje się w firmie, tym bardziej jest ona zgodna z założeniami ESG.
Zalety wdrażania rozwiązań ESG w firmie
ESG nie bez powodu cieszy się tak dużym zainteresowaniem wśród właścicieli małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw. Wdrażanie jego założeń przynosi bowiem wiele korzyści - od tych czysto marketingowych, aż po praktyczne i wpływające na efektywność biznesu.
Poprawa wizerunku marki
Główną zaletą kierowania się założeniami ESG jest pozytywny wpływ podejmowanych działań na wizerunek marki. Z uwagi na wysoką świadomość społeczną związaną ze zmianami klimatu, ludzie znacznie bardziej ufają firmom, które dbają o środowisko i swoich pracowników. ESG stwarza duże pole do budowania świetnych relacji z klientami docelowymi.
Oszczędności i dostęp do kapitału
Działania podejmowane w zakresie ESG zazwyczaj prowadzą do oszczędności. Zwłaszcza że wiele z nich zakłada chociażby efektywność energetyczną czy też lepsze zarządzanie odpadami. Warto też wspomnieć o tym, że ESG przyciąga inwestorów, którzy chętniej przeznaczają swój budżet na projekty stwarzające przyjazne warunki do pracy, dbające o środowisko i dobrze zorganizowane. Te firmy mogą też liczyć na większą kwotę finansowania - także tego rządowego.
Budowanie przewagi nad konkurencją
Firmy podejmujące działania w zakresie ESG osiągają zazwyczaj dobre wyniki. Zwłaszcza jeśli promują się jako przyjazne otoczeniu i ludziom. ESG to więc jedna z szans na wyróżnienie się. Inną jest wdrożenie innowacyjnych metod płatności (na przykład przy udziale operatora płatności Autopay) czy też form dostawy.
Poprawa możliwości wejścia na rynki zagraniczne
Podejmowanie działań z zakresu ESG odpowiada na rosnące globalne oczekiwania konsumentów i partnerów biznesowych dotyczące zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej, co może zwiększyć atrakcyjność marki na nowych rynkach. Strategia ESG pomaga w budowaniu zaufania i pozytywnego wizerunku firmy, co jest kluczowe przy wchodzeniu na nowe rynki, gdzie reputacja i zaufanie klientów często decydują o sukcesie. Dodatkowo, dostosowanie się do międzynarodowych standardów i praktyk ESG może ułatwić spełnianie lokalnych wymogów prawnych i regulacyjnych, które są różne w poszczególnych krajach.
Nasz system wykrył, że Twoja przeglądarka najprawdopodobniej zablokowała wyświetlenie treści tego artykułu. Prosimy o wyłączenie w swojej przeglądarce dodatków takich jak AdBlock, uBlock itp dla tej strony. Dziękujemy.