reklama
2013-02-15 16:37:00

Miliony wyrzucone w błoto? Linia kolejowa nr 30 do likwidacji

reklama
Koniec marzeń o bezpośrednich dalekobieżnych połączeniach kolejowych z Lubartowa. Rynek Kolejowy (www.rynek-kolejowy.pl) opublikował listę szlaków przeznaczonych do \"wyłączenia z eksploatacji\". Znajduje się wśród nich odcinek \"lubartowskiej\" linii.

Od ubiegłorocznej jesieni co jakiś czas w mediach pojawiały się informacje o planowanych przez PKP PLK likwidacjach linii kolejowych, między innymi biegnącej przez Lubartów i modernizowanej obecnie linii nr 30. Zarządca infrastruktury chce w ten sposób szukać oszczędności.

Kolejowa \"trzydziestka\" w ostatnich 2 latach przechodzi generalny remont na odcinku Lubartów - Lublin Północny. Także w dalszym jej biegu w 2012 roku wyremontowano kilka obiektów inżynieryjnych w Zabielu, Tarle, Szczekarkowie. Wymieniono także most na Tyśmienicy w okolicy Parczewa. Wszystko po to by udrożnić szlak dla ciężkich składów towarowych i osobowych jako objazd na czas remontu linii nr 7 z Lublina do Warszawy.

Inwestycje w Szczekarkowie, Zabielu, Tarle i Parczewie sfinansowała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ze środków własnych. Teraz ta sama spółka, kilka miesięcy po zakończeniu inwestycji zdecydowała o definitywnym wyłączeniu 33 - kilometrowego odcinka (Łuków - Bezwola) z eksploatacji z końcem 2013 roku. Nie oznacza to demontażu torów, ale zredukowanie do minimum bieżących prac utrzymaniowych, czyli dalszą degradację odcinka. W praktyce oznacza to koniec marzeń o dalekobieżnych połączeniach kolejowych z Lubartowa, które do niedawna wydawały się całkiem realne.

Likwidacja nie oznacza jednak zaniechania projektu szynobusów dla Lubartowa. Jednak bez udrożnienia całego szlaku kursowanie spalinowych zespołów trakcyjnych może nie być opłacalne.

Sytuację może uratować Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, który dostrzega potencjał tej linii. Urząd może przejąć linię i utrzymywać ją na własny koszt. A nie jest tajemnicą, że UM ma ambitne plany wobec linii nr 30. Do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 - 2020 wpisano dalszą modernizację linii do Łukowa, także jej elektryfikację na całej długości.

Bez udrożnienia całego szlaku prowadzenie ruchu kolejowego po linii nr 30 może nie być opłacalne, a spalinowe zespoły trakcyjne znikną z krajobrazu Lubartowa tak szybko jak się pojawią. Szkoda tylko milionów wyłożonych na remont 25 km torów.

Podziel się z innymi:


Komentarze czytelników

Aby dodawać komentarze zaloguj się w serwisie

image

kamilMichalik

1306 dni temu

to one maje jezdzic czy nie

image

januszlis68

1308 dni temu

nawet jesli uruchomia ta linie to przy proponowanych cenach nie posmigaja zbyt dlugo

image

Jacek_ITK

1311 dni temu

Lubartów też pozdrawia. Niewidzialna ręka na pulsie jest. Tylko ogólny wpływ na detale dziejowych przemian... nikły. Na fali zniesmaczenia ofertą nagrywa się ankieta www pod szyldem dawnej tradycji. Dla skondensowania woli ludu od 3 do 107. Wkrótce. A do dwóch dodatkowych i dworca głównego centralnego moja okolica ma daleko. Nadal mile widziany trzeci, na 81,8.

image

Zygmunt z Lublina

1314 dni temu

Trzeba walczyć o tę linię i nie poddawać się. Perony - dodatkowe 2 w Lubartowie - będą w tym roku. Linia będzie sukcesywnie remontowana aż do Łukowa. A Pan Jacek ma monitorować, aby tak było. Pozdrawiam

image

raddmin

1315 dni temu

Jak się nie odpowiada finasowo, to łatwo marnotrawic pieniądze

image

rw1968

1316 dni temu

\"Tuskoland\" czas z tym skończyć.

image

pheronikee

1316 dni temu

to chyba jakieś żarty

image

justynaj695

1316 dni temu

Polska rzeczywistość, jak to zwykle bywa są rzeczy ważne i ważniejsze

image

tenczyn

1317 dni temu

Hmmm trzeba zwrócić uwagę, że pieniądze na \"30\" trafiły trochę przypadkowo jak ktoś się orientuje w temacie, poza tym ta linia jest ważna w kontekście długoletniej modernizacji \"7\". Więc nie wiem jak można mówić że to pieniądze wywalone w błoto i strzelać teksty typu \"co za żal\" nie orientując się w temacie. Problem z tą linia polega na tym że jest stosunkowo słaby dostęp do niej i patrząc na działania obecnej władzy widzę że raczej nic się w tym temacie nie zmieni bo mamy luty a przystanków jak nie było tak nie ma. Żeby ta linia była rentowna trzeba spełnić następujące warunki, a mianowicie: odpowiednie skomunikowanie szynobusów z komunikacją miejską w Lublinie jak i pociągami dalekobieżnymi, dogodne godziny odjazdów, odpowiednia liczba par szynobusów na dobę, przystępna, konkurencyjna cena biletu, stworzenie dodatkowych przystanków w Lubartowie i jak powiedział Pan Mariusz przedłużenie kursów do Parczewa. Ideałem byłoby stworzenie monitorowanych parkingów dla rowerów jak i samochodów przy peronach czyli znany na zachodzie system \"park and drive\" - w polskich realiach niemożliwe do zrealizowania ;) Będą spełnione te warunki a gwarantuje że linia będzie rentowna..

image

bodzio66665

1317 dni temu

Spokojnie tory zostały odnowione to teraz tylko pozostaje czekać aż ktoś sobie je wykupi i sprywatyzuje :) Jak to w polsce bywa, \"Miliony\" ktoś kupi za \"tysiące\" :)

image

porshe3215

1317 dni temu

CO ZA ŻAL

image

Mariusz Pula

1317 dni temu

Jacku do 2015 może się okazać, że te do Lubartowa są nierentowne i plany pójdą w zapomnienie ;) Lipa straszna, bo Burmistrz już obiecał kładki, perony, przystanki i ludzie mu nawet już uwierzyli ;)

image

Jack

1317 dni temu

Od 2015 roku będzie też połączenie z Parczewem, bo od tego roku UM \"zamówił\" realizację kursów na tej trasie przez Przewozy Regionalne.

image

Mariusz Pula

1317 dni temu

Jacek wiemy o twoim hobby kolejowym ale tak realnie rzecz biorąc czy szynobusy mają szanse na przetrwanie w obecnej sytuacji? Osobiście twierdz, że pomimo tego, że duże miasta rzeczywiście rozwijają transport kolejowy miejski i podmiejski tak tutaj niestety uważam, że z racji dość dobrego połączenia drogowego szynobusy na tej trasie się nie utrzymają. Remont tej lini nie traktuję jednak jako wyrzucenie pieniędzy w błoto. Rozsądne byłoby rzeczywiście lobbować za tym, aby połączenie było przedłużenie do Parczewa. To miałoby wtedy sens ;)

image

Forte

1317 dni temu

Linia to trochę więcej niż odcinek do Lubartowa. moim zdaniem te szynobusy to pic na wodę i od razu wiadomo, że po czasie będą zlikwidowane. Który przewoźnik autobusowy zdecydowałby się kursować Lubartow - Lublin startując i kończąc trasę na przystanku np przy Tesco? Nie trzeba być ekonomistą aby wywnioskować, że kolei nie zależy na rentowności tej linii skoro na razie jedynym przystankiem będzie stacja PKP. Przejęcie linii przez marszałkowski to też nie jest rozwiązanie bo po co pakować się w coś co przynosić bedzie straty?

image

wc_piker

1318 dni temu

O co chodzi? W tytule, ze liwkiduja cała linie. Czyli mozna sie domyslac, ze nie bedzie szynobusów. Potem okazuje sie ze tylko odcinek w okolicach Lukowa likwiduja a szynobusy do i od Lubartowa beda. A na samym koncu napisane ze znikna tak szybko jak sie pojawia. To o co własciwie chodzi???

image

tenczyn

1318 dni temu

\"Nie oznacza to demontażu torów, ale zredukowanie do minimum bieżących prac utrzymaniowych, czyli dalszą degradację odcinka. W praktyce oznacza to koniec marzeń o dalekobieżnych połączeniach kolejowych z Lubartowa, które do niedawna wydawały się całkiem realne.\" A to ciekawe zdanie, booo jakby tu powiedzieć odcinek Parczew - Łuków to obecnie najgorszy odcinek na tej linii a dlaczego a no dlatego że właśnie nie prowadzi się tam praktycznie żadnych prac utrzymaniowych więc ciekaw jestem jak jeszcze je można ograniczyć hmmm( nieskoszenie trawy raz na rok). Kolejna kwestia : Zakładanie że PKP czy UM będzie czerpał zyski z tej linii poprzez puszczenie szynobusów na trasie Lublin - Lubartów czy nawet Parczew - Lublin w dalszej przyszłości jest myśleniem błędnym. Pewne połączenia tworzy się nie dla zysku( spółki takie jak Przewozy Regionalne otrzymują corocznie pieniądze od rządu na utrzymywanie takich nierentownych połączeń). Co wy myśleliście że UM nagle po 10 latach zorientował się i powiedział WOOOW ta linia to \"kopalnia złota\"??

image

Jacek_ITK

1318 dni temu

Autorze. Zadaj sobie trochę trudu bo zamulasz, krocząc ścieżką zwracania uwagi na istotne sprawy. Daj uczciwy tytuł. Porzuć fantazje. Błędne oceny. Wstawki emocjonalne. Wskazana znajomość większej ilości branżowych faktów. I realiów. Jak chcesz podrążyć publicznie pokrewny godny uwagi temat o mniejszym stopniu komplikacji i większej pilności, pochyl się nad rozkładem i taryfą tego, co wkrótce ma zacząć jeździć. Do czego zachęcam. No. Autor to nie ja, parę osób posądza mnie w kuluarach o te artykuły tak jakby... niepotrzebnie ;D

image

zgret

1318 dni temu

Lubartowski indyk myślał o...; no, że odleci spod Lubartowa w świat szeroki- ale skrzydła mu ucięli. Potem, że w Polskię po szynach odjedzie i... jedną nogę mu ucięli. \"Myślał o niedzieli, a w sobotę... \"

image

Mixhal

1318 dni temu

Ale dzisiaj przecież nie 1 kwietnia...

image

lete

1318 dni temu

PKP. Jak kolej zamknie linię do Lubartowa, to może marszałek ją weźmie. Cały tekst: http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,48724,13343513,PKP__Jak_kolej_zamknie_linie_do_Lubartowa__to_moze.html#LokLubTxt

image

Mateusz00016

1318 dni temu

nie zgadzam się z artykułem!



Ogłoszenia Lubartów

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz okreslić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Copyright © 2016 • Lubartow24.pl

149 osób online