Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz okreœlić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglšdarce.
Inne serwisy: Łęczna · Parczew · Radzyń Podlaski · Łuków
225 osób online

utwórz nowy profilprzypomnij hasło
REKLAMAreklama

Miliony wyrzucone w błoto? Linia kolejowa nr 30 do likwidacji

Opublikowano: 2013-02-15 16:37 Słów: 397 Wydrukowano: 2014-09-01 20:28

Koniec marzeń o bezpośrednich dalekobieżnych połączeniach kolejowych z Lubartowa. Rynek Kolejowy (www.rynek-kolejowy.pl) opublikował listę szlaków przeznaczonych do "wyłączenia z eksploatacji". Znajduje się wśród nich odcinek "lubartowskiej" linii.

Od ubiegłorocznej jesieni co jakiś czas w mediach pojawiały się informacje o planowanych przez PKP PLK likwidacjach linii kolejowych, między innymi biegnącej przez Lubartów i modernizowanej obecnie linii nr 30. Zarządca infrastruktury chce w ten sposób szukać oszczędności.

Kolejowa "trzydziestka" w ostatnich 2 latach przechodzi generalny remont na odcinku Lubartów - Lublin Północny. Także w dalszym jej biegu w 2012 roku wyremontowano kilka obiektów inżynieryjnych w Zabielu, Tarle, Szczekarkowie. Wymieniono także most na Tyśmienicy w okolicy Parczewa. Wszystko po to by udrożnić szlak dla ciężkich składów towarowych i osobowych jako objazd na czas remontu linii nr 7 z Lublina do Warszawy.

Inwestycje w Szczekarkowie, Zabielu, Tarle i Parczewie sfinansowała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ze środków własnych. Teraz ta sama spółka, kilka miesięcy po zakończeniu inwestycji zdecydowała o definitywnym wyłączeniu 33 - kilometrowego odcinka (Łuków - Bezwola) z eksploatacji z końcem 2013 roku. Nie oznacza to demontażu torów, ale zredukowanie do minimum bieżących prac utrzymaniowych, czyli dalszą degradację odcinka. W praktyce oznacza to koniec marzeń o dalekobieżnych połączeniach kolejowych z Lubartowa, które do niedawna wydawały się całkiem realne.

Likwidacja nie oznacza jednak zaniechania projektu szynobusów dla Lubartowa. Jednak bez udrożnienia całego szlaku kursowanie spalinowych zespołów trakcyjnych może nie być opłacalne.

Sytuację może uratować Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, który dostrzega potencjał tej linii. Urząd może przejąć linię i utrzymywać ją na własny koszt. A nie jest tajemnicą, że UM ma ambitne plany wobec linii nr 30. Do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 - 2020 wpisano dalszą modernizację linii do Łukowa, także jej elektryfikację na całej długości.

Bez udrożnienia całego szlaku prowadzenie ruchu kolejowego po linii nr 30 może nie być opłacalne, a spalinowe zespoły trakcyjne znikną z krajobrazu Lubartowa tak szybko jak się pojawią. Szkoda tylko milionów wyłożonych na remont 25 km torów.

ZGŁOŚ TEMAT
Ogłoszenia:
Jack
 
Aby dodawać komentarze zaloguj się w serwisie
kamilMichalik· 551 dni temu 2013-02-27 13:17:50
to one maje jezdzic czy nie daj plusa daj minusa     Zgłoś 22
januszlis68· 553 dni temu 2013-02-25 09:42:55
nawet jesli uruchomia ta linie to przy proponowanych cenach nie posmigaja zbyt dlugodaj plusa daj minusa     Zgłoś 21
Jacek_ITK· 556 dni temu 2013-02-22 11:48:23
Lubartów też pozdrawia. Niewidzialna ręka na pulsie jest. Tylko ogólny wpływ na detale dziejowych przemian... nikły. Na fali zniesmaczenia ofertą nagrywa się ankieta www pod szyldem dawnej tradycji. Dla skondensowania woli ludu od 3 do 107. Wkrótce. A do dwóch dodatkowych i dworca głównego centralnego moja okolica ma daleko. Nadal mile widziany trzeci, na 81,8.daj plusa daj minusa     Zgłoś 20
Zygmunt z Lublina· 559 dni temu 2013-02-19 17:52:55
Trzeba walczyć o tę linię i nie poddawać się. Perony - dodatkowe 2 w Lubartowie - będą w tym roku. Linia będzie sukcesywnie remontowana aż do Łukowa. A Pan Jacek ma monitorować, aby tak było. Pozdrawiamdaj plusa daj minusa     Zgłoś 19
raddmin· 560 dni temu 2013-02-18 11:20:40
Jak się nie odpowiada finasowo, to łatwo marnotrawic pieniądzedaj plusa daj minusa     Zgłoś 18
rw1968· 560 dni temu 2013-02-17 21:45:44
"Tuskoland" czas z tym skończyć.daj plusa 1 daj minusa     Zgłoś 17
pheronikee· 560 dni temu 2013-02-17 19:53:08
to chyba jakieś żartydaj plusa 1 daj minusa     Zgłoś 16
justynaj695· 561 dni temu 2013-02-17 17:29:13
Polska rzeczywistość, jak to zwykle bywa są rzeczy ważne i ważniejszedaj plusa 1 daj minusa     Zgłoś 15
tenczyn· 561 dni temu 2013-02-17 00:20:36
Hmmm trzeba zwrócić uwagę, że pieniądze na "30" trafiły trochę przypadkowo jak ktoś się orientuje w temacie, poza tym ta linia jest ważna w kontekście długoletniej modernizacji "7". Więc nie wiem jak można mówić że to pieniądze wywalone w błoto i strzelać teksty typu "co za żal" nie orientując się w temacie. Problem z tą linia polega na tym że jest stosunkowo słaby dostęp do niej i patrząc na działania obecnej władzy widzę że raczej nic się w tym temacie nie zmieni bo mamy luty a przystanków jak nie było tak nie ma. Żeby ta linia była rentowna trzeba spełnić następujące warunki, a mianowicie: odpowiednie skomunikowanie szynobusów z komunikacją miejską w Lublinie jak i pociągami dalekobieżnymi, dogodne godziny odjazdów, odpowiednia liczba par szynobusów na dobę, przystępna, konkurencyjna cena biletu, stworzenie dodatkowych przystanków w Lubartowie i jak powiedział Pan Mariusz przedłużenie kursów do Parczewa. Ideałem byłoby stworzenie monitorowanych parkingów dla rowerów jak i samochodów przy peronach czyli znany na zachodzie system "park and drive" - w polskich realiach niemożliwe do zrealizowania ;) Będą spełnione te warunki a gwarantuje że linia będzie rentowna..daj plusa daj minusa     Zgłoś 14
bodzio66665· 561 dni temu 2013-02-16 20:46:48
Spokojnie tory zostały odnowione to teraz tylko pozostaje czekać aż ktoś sobie je wykupi i sprywatyzuje :) Jak to w polsce bywa, "Miliony" ktoś kupi za "tysiące" :)daj plusa daj minusa     Zgłoś 13
porshe3215· 562 dni temu 2013-02-16 15:51:23
CO ZA ŻAL daj plusa daj minusa     Zgłoś 12
Mariusz Pula· 562 dni temu 2013-02-16 14:00:53
Jacku do 2015 może się okazać, że te do Lubartowa są nierentowne i plany pójdą w zapomnienie ;) Lipa straszna, bo Burmistrz już obiecał kładki, perony, przystanki i ludzie mu nawet już uwierzyli ;)daj plusa 1 daj minusa     Zgłoś 11
Jack· 562 dni temu 2013-02-16 12:41:38
Od 2015 roku będzie też połączenie z Parczewem, bo od tego roku UM "zamówił" realizację kursów na tej trasie przez Przewozy Regionalne.daj plusa daj minusa     Zgłoś 10
Mariusz Pula· 562 dni temu 2013-02-16 12:36:31
Jacek wiemy o twoim hobby kolejowym ale tak realnie rzecz biorąc czy szynobusy mają szanse na przetrwanie w obecnej sytu*cji? Osobiście twierdz, że pomimo tego, że duże miasta rzeczywiście rozwijają transport kolejowy miejski i podmiejski tak tutaj niestety uważam, że z racji dość dobrego połączenia drogowego szynobusy na tej trasie się nie utrzymają. Remont tej lini nie traktuję jednak jako wyrzucenie pieniędzy w błoto. Rozsądne byłoby rzeczywiście lobbować za tym, aby połączenie było przedłużenie do Parczewa. To miałoby wtedy sens ;)daj plusa daj minusa     Zgłoś 9
Forte· 562 dni temu 2013-02-16 09:43:28
Linia to trochę więcej niż odcinek do Lubartowa. moim zdaniem te szynobusy to pic na wodę i od razu wiadomo, że po czasie będą zlikwidowane. Który przewoźnik autobusowy zdecydowałby się kursować Lubartow - Lublin startując i kończąc trasę na przystanku np przy Tesco? Nie trzeba być ekonomistą aby wywnioskować, że kolei nie zależy na rentowności tej linii skoro na razie jedynym przystankiem będzie stacja PKP. Przejęcie linii przez marszałkowski to też nie jest rozwiązanie bo po co pakować się w coś co przynosić bedzie straty?daj plusa daj minusa     Zgłoś 8
wc_piker· 562 dni temu 2013-02-16 07:37:50
O co chodzi? W tytule, ze liwkiduja cała linie. Czyli mozna sie domyslac, ze nie bedzie szynobusów. Potem okazuje sie ze tylko odcinek w okolicach Lukowa likwiduja a szynobusy do i od Lubartowa beda. A na samym koncu napisane ze znikna tak szybko jak sie pojawia. To o co własciwie chodzi??? daj plusa daj minusa     Zgłoś 7
tenczyn· 562 dni temu 2013-02-15 23:24:02
"Nie oznacza to demontażu torów, ale zredukowanie do minimum bieżących prac utrzymaniowych, czyli dalszą degradację odcinka. W praktyce oznacza to koniec marzeń o dalekobieżnych połączeniach kolejowych z Lubartowa, które do niedawna wydawały się całkiem realne." A to ciekawe zdanie, booo jakby tu powiedzieć odcinek Parczew - Łuków to obecnie najgorszy odcinek na tej linii a dlaczego a no dlatego że właśnie nie prowadzi się tam praktycznie żadnych prac utrzymaniowych więc ciekaw jestem jak jeszcze je można ograniczyć hmmm( nieskoszenie trawy raz na rok). Kolejna kwestia : Zakładanie że PKP czy UM będzie czerpał zyski z tej linii poprzez puszczenie szynobusów na trasie Lublin - Lubartów czy nawet Parczew - Lublin w dalszej przyszłości jest myśleniem błędnym. Pewne połączenia tworzy się nie dla zysku( spółki takie jak Przewozy Regionalne otrzymują corocznie pieniądze od rządu na utrzymywanie takich nierentownych połączeń). Co wy myśleliście że UM nagle po 10 latach zorientował się i powiedział WOOOW ta linia to "kopalnia złota"?? daj plusa daj minusa     Zgłoś 6
Jacek_ITK· 562 dni temu 2013-02-15 21:02:30
Autorze. Zadaj sobie trochę trudu bo zamulasz, krocząc ścieżką zwracania uwagi na istotne sprawy. Daj uczciwy tytuł. Porzuć fantazje. Błędne oceny. Wstawki emocjonalne. Wskazana znajomość większej ilości branżowych faktów. I realiów. Jak chcesz podrążyć publicznie pokrewny godny uwagi temat o mniejszym stopniu komplikacji i większej pilności, pochyl się nad rozkładem i taryfą tego, co wkrótce ma zacząć jeździć. Do czego zachęcam. No. Autor to nie ja, parę osób posądza mnie w kulu*rach o te artykuły tak jakby... niepotrzebnie ;D2daj plusa daj minusa     Zgłoś 5
zgret· 562 dni temu 2013-02-15 20:46:38
Lubartowski indyk myślał o...; no, że odleci spod Lubartowa w świat szeroki- ale skrzydła mu ucięli. Potem, że w Polskię po szynach odjedzie i... jedną nogę mu ucięli. "Myślał o niedzieli, a w sobotę... "daj plusa daj minusa     Zgłoś 4
Mixhal· 563 dni temu 2013-02-15 18:29:22
Ale dzisiaj przecież nie 1 kwietnia...daj plusa daj minusa     Zgłoś 3
lete· 563 dni temu 2013-02-15 18:25:45
PKP. Jak kolej zamknie linię do Lubartowa, to może marszałek ją weźmie. Cały tekst: http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,48724,13343513,PKP__Jak_kolej_zamknie_linie_do_Lubartowa__to_moze.html#LokLubTxtdaj plusa daj minusa     Zgłoś 2
Mateusz00016· 563 dni temu 2013-02-15 18:03:02
nie zgadzam się z artykułem! daj plusa 1 daj minusa     Zgłoś 1
Komentarze to prywatna opinia użytkowników serwisu. Serwis Lubartow24.pl nie odpowiada za ich treść. Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy nie powinien się tu ukazywać zgłoś nam to.
REKLAMA
reklamareklamareklamareklama

Wydarzenia

dodajzobacz wszystkie
22932 zarejestrowanych użytkowników · 225 osób online · 29335 postów na forum · 7909 artykułów · 57261 komentarzy w serwisie · 56481 zdjęć

Redakcja | Regulamin | Polityka cookies | Współpraca Reklama w Lubartowie

DJC Media Copyright © 2007-2014 • Lubartow24.pl

Strona wygenerowana w 0.102 sek. (4)